Oddech Jogiczny

Zwany oddechem Ujjayi – zwycięstwa, bo daje siłę, by pokonywać trudności na macie i na co dzień. Przy pomocy Bandh (mięśni głębokich miednicy i brzucha)  wykorzystujemy siłę oddechu tak, by dawał nam potrzebną energię wraz z wdechem i oczyszczał organizm wraz z wydechem.

Oddech tj. wdech i wydech, powinien być ciągły i równy, tzn. długość wdechu jest taka sam jak długość wydechu. Oddychanie w taki sposób oczyszcza system nerwowy.

Dzięki prawidłowemu oddechowi ciało staje się coraz bardziej świadome i wrażliwe, łatwo się rozluźnia i bez napięcia układa w – z początku – trudnych pozycjach. Oddech w trakcie praktyki asan powinien być głęboki i swobodny z naturalnym, równym dźwiękiem powstającym w dole gardła. 

Asany

Asany, czyli pozycje jogi oczyszczają, wzmacniają i uelastyczniają ciało, korygują postawę, zwiększając przepływ energii życiowej – prany. Mają na celu odblokowanie i rozluźnienie ciała, budzą wrażliwość i świadomość ciała fizycznego i subtelnego. Każda asana jest inna i ma inne działanie, jednak dopiero po połączeniu asan w specjalnie ułożone sekwencje z prawidłowym oddechem, stają się w pełni skutecznym i bezpiecznym narzędziem pracy z ciałem i umysłem.

Drishti

Oznacza punkt skupienia wzroku. Gdy umysł jest nieuważny i rozproszony, wtedy wzrok porusza się. Twórcy jogi odkryli, że gdy skupimy wzrok, zyskujemy wewnętrzny wgląd, co pozwala praktykującemu zaobserwować i pokierować biegiem myśli.

Drishti oczyszcza i stabilizuje funkcje umysłu, który nie błądzi w myślach i staje się uważny. Wyróżnimy osiem punktów drishti:

  • Nasagari Drishti – nos
  • Briimadya Drishti / Ajna Chakra Drishti- trzecie oko
  • Nabi Chakra Drishti – pępek
  • Angusta Ma Dya Drishti – kciuk
  • Hastagrai Drishti- dłoń
  • Padahayoragtai Drishti – duży paluch u nogi
  • Parsva Drishti- prawa lub lewa strona
  • Urdhva Drishti – wysoko w górę na sufit

Vinyasa

Metoda harmonijnego łączenia oddechu, asan i drishti w płynne sekwencje. W efekcie praktyki Vinyasy rozpala się wewnętrzny ogień (metabolizm), który podnosi witalność i oczyszcza organizm. Vinyasa powoduje, że ciało staje się lekkie, zwinne i mocne, natomiast w umyśle rodzi się Tapas – wewnętrzna siła.

Bandhy

To tak zwane zawory energetyczne. Bandhy oznaczają pracę na poziomie mięśni głębokich, stabilizacyjnych, oddechowych, które odpowiadają za ułożenie stawów, wspomagają pracę narządów i przebieg procesów wewnętrznych takich jak krążenie, oddychanie, trawienie, oczyszczanie. Praca z Bandhami reguluje i stymuluje procesy metaboliczne i energetyczne w organizmie, dzięki czemu ciało jest oczyszczane i uzdrawiane, co bezpośrednio przekłada się na poziom witalności.

Mówimy o trzech kluczowych Bandhach:

Mulabandha

Praca mięśni dna miednicy, zwanych także mięśniami Kegla lub przeponą biodrową. Mięśnie te odpowiedzialne są za pracę narządów wewnątrz bioder, biorą aktywny udział w prawidłowym oddychaniu przeponowym. Odpowiadają za położenie miednicy i swobodę jej ruchów, a tym samym za prawidłowe położenie kręgosłupa. Mięśnie dna miednicy uważane są za mięśnie młodości, ponieważ od ich sprawności zależy nasza witalność i sprawność, także seksualną.
 

Uddiyana Bandha

Praca mięśni głębokich brzucha i przepony żebrowej. Oddziałuje na narządy brzucha, stymuluje trawienie i oczyszczanie jelit, odpowiada za dobry metabolizm i wysoki poziom energii.
 

Jalandhara Bandha

Praca mięśni gardła, dzięki której możemy obserwować przepływ oddechu i kontrolować ciśnienie, napięcie w głowie, tak by pozostawać rozluźnionym nawet podczas bardzo intensywnej praktyki.